در مجموعه کلاس های تئوری موسیقی از صفر تا صد در آموزشگاه موسیقی منظومه با شما هستیم و ادامه می دهیم این هفته به سکوت نقطه دار که در واقع ادامه مباحث قبلی می باشد و در تکمیل آن توضیحاتی در مورد سکوت ها و سکوت هایی که با نقطه همراه می شوند خواهیم داشت همچنین می توانید مطالب گذشته و از صفر تئوری موسیقی را با کلیلک روی بخش زیر در اختیار داشته باشید.
تئوری موسیقی
سکوت
قبلا سکوت ها را یاد گرفتیم در داقع سکوت ها مکث هایی در بین نت ها و قطعات مختلف هستند که در آن جا هیچ نتی نواخته یا اجرا نمی گردد اما زمان آن دقیق و مشخص است و باید به اندازه خود در هر جای قطعه رعایت شود در واقه سکوت ها صدایی ندارند اما زمان دقیق و مشخصی دارند که باعث می شود سکوت های مختلف یعنی سکوت گرد ، سکوت سفید ، سکوت سیاه ، سکوت چنگ و … داشته باشیم با خاطر داشته باشید که رعایت درست و دقیق سکوت ها درست به اندازه زمان نت ها با ارزش و حائز اهمیت است.
سکوت نقطه دار
نقطه هر گاه جلوی سکوتی بیاید زمان آن را تغییر می دهد و به اندازه نصف ارزشش را به زمان می افزاید و این بدان معنی است که همچنان سکوت رعایت می گردد اما با زمانی بیشتر مثلا سکوت گرد را اگر در حالت طبیعی چهار ضرب در نظر بگیریم در واقع با آمدن نقطه بایستی 6 ضرب سکوت لحاظ کنیم و به این ترتیب سکوت سفید بدون نقطه 2 ضرب و با نقطه 3 ضرب می باشد و سکوت سیاه که به تنهایی یک ضرب بوده با آمدن نقطه یک و نیم ضرب اجرا می گردد.
در حقیقت نقطه ها چه در نت ها و چه در کنار سکوت ها بخشی از زمان هر نت را دارا هستند و به خودی خود چیزی در اجرا و یا سکوت ندارند و با شکل نت یا سکوت ، اندازه آن ها مشخص می گردد.